Ron Brenkman Manager Hr & Finance

Toelichting balans & exploitatierekening

Omroep Brabant kan ook financieel terugkijken op een goed 2021. Vooral door het herstel van de reclamebaten in de tweede helft van het jaar is het jaar afgesloten met een positief resultaat van € 133.904,- (0,6% van de opbrengsten).

Als we inhoudelijk naar het resultaat kijken dan zien we dat de totale opbrengsten ten opzichte van 2020 met ongeveer € 538.000,- (2,7%) zijn gestegen. De indexering van de bekostiging (326k) en de genoemde positieve ontwikkeling van de reclamebaten, zowel landelijk als regionaal, (237k) zorgen grotendeels voor deze toename van de bedrijfsopbrengsten. Daarnaast is er in 2021 in het kader van samenwerking met lokale omroepen voor het project “samen sterk in de regio” subsidie ontvangen (62k).

Daartegenover zien we in relatie tot corona, er zijn nauwelijks evenementen geweest waarvoor een bijdrage is ontvangen, een terugloop van de programma-gebonden eigen bijdragen (-/-78k) en zijn de barteringbaten iets lager uitgekomen dan in 2020.

De totale bedrijfslasten zijn in 2021 met ruim € 391.000,- (1,9%) toegenomen hetgeen in totaliteit in lijn is met de prijsindexatie voor dat jaar. Behalve dat de meeste kosten iets gestegen zijn laat de exploitatierekening ten opzichte van 2020 inhoudelijk een aantal wijzigingen in de lasten zien. Zo zijn de lonen en salarissen en sociale lasten gestegen door een hogere personeelsbezetting hetgeen in lijn is met het beleid om daar waar mogelijk met dienstverbanden te werken. We zien verder een stijging van de afschrijvingskosten hetgeen voor een belangrijk deel veroorzaakt wordt door de investering in web/app in 2020. Bij de directe productiekosten dalen de zenderkosten door het stoppen met het editiestelsel bij televisie en zien we de overige productiekosten media-aanbod teruglopen. Mede door een hogere eigen bezetting en het niet doorgaan van evenementen is er fors minder aan zzp-ers ingeleend. Daartegenover staat wel dat de kosten internet vooral door aanpassingen in de eigen web/app fors zijn toegenomen.

Tenslotte zien we een forse stijging in de overige bedrijfslasten. In 2020 zijn we in relatie tot de ontwikkelingen rondom corona terughoudend geweest met marketinguitgaven. Gezien de positieve ontwikkelingen van de reclamebaten hebben we in 2021 extra campagnes gedaan om de omroep en haar programma’s nog beter op de kaart te zetten. Hoewel de overige algemene lasten in totaliteit ten opzichte van vorig jaar niet veel afwijken zien we hier wel een terugloop in uitbesteed werk. De overige algemene kosten zijn daarnaast gestegen door een eenmalige vrijval van een reservering van 315K in 2020.

Het resultaat 2021 wordt conform het handboek Verantwoording Regionale Publieke Media-instellingen toegevoegd aan de Reserve voor media-aanbod die hiermee eind 2021 € 1.777.794 bedraagt en daarmee onder het gesteld maximum van 10% van de uitgaven blijft.

In de balans zien we in relatie tot de reclameopbrengsten een stijging in de handelsdebiteuren en zien we een toename van de liquide middelen van 420k. Verder zijn de schulden aan leveranciers door het inkoopvolume in de laatste maanden van het jaar gestegen. Met een solvabiliteit van 61% en een current ratio van 213% blijft de financiële positie van Omroep Brabant zeer solide.

We kunnen afsluitend dan ook stellen dat Omroep Brabant financieel gezien met vertrouwen richting de toekomst kan blijven kijken. De solide basis vormt een goed uitgangspunt om de geplande verbouwing van het bedrijfspand te kunnen financieren.

In relatie tot de te verwachte gang van zaken, de geplande investeringen en huidige cashpositie verwachten we dan ook voor 2022 en verder een gezonde bedrijfsvoering te kunnen blijven voeren.