Arnoud Versluis Voorzitter Regionale Mediaraad

Regionale Mediaraad

In 2021 is een nieuwe term ontstaan in de media: mainstream media (MSM). Daar waar vroeger het adagium ‘het staat in de krant/het was op het nieuws; dus is het waar’ breed gedragen werd, is in sommige delen van onze maatschappij het beeld volledig omgedraaid. Wat wij, als onderdeel van MSM, vertellen is in bepaalde kringen per definitie onwaar. Een nieuwe situatie, met nieuwe uitdagingen. Natuurlijk heeft dit alles te maken met een voortdurende pandemie en de gevolgen hiervan voor de maatschappij. We zagen en zien rellende en flink communicerende minderheidsgroepen en een grote meerderheid die de huidige ontwikkelingen meer en meer in stilte ondergaat. De situatie zorgt voor druk op de persoonlijke veiligheid van medewerkers waardoor er ook druk ontstaat op representatieve en onafhankelijke nieuwsgaring. De Mediaraad maakt zich daar zorgen over.

Tegelijkertijd en hierdoor des te meer, is de Mediaraad trots om te kunnen constateren dat Omroep Brabant, ondanks alle beperkende maatregelen en de onveiliger wordende werkomstandigheden, invulling is blijven geven aan haar publieke taak: de kwaliteit van het aanbod was bijzonder hoog en het was - op alle kanalen - wederom vernieuwend en verrassend. Omroep Brabant heeft daarmee meer dan voldaan aan de opdracht die de Mediawet aan een regionale publieke omroep stelt.

De raad heeft in 2021 van één lid afscheid genomen en er zijn twee nieuwe leden bijgekomen. Het totaal aantal leden komt daarmee op 12 (streefgetal). De bezetting van de raad is representatief in termen van stromingen, deelregio’s, geslacht, leeftijd en culturele achtergrond. De raad is zich er evenwel van bewust dat het onmogelijk is om representatief te zijn voor álle Brabanders. De raad is daarom blij met de grote en voortdurende inzet van de omroep om ‘de Brabander’ te (leren) kennen. De omroep gebruikt hiervoor polls, mediacijfers, een publiekspanel, regio-verslaggevers, e.a.. Ook de samenwerkingsafspraken met lokale omroepen dragen bij aan het kennen en in beeld brengen van Brabant en zijn inwoners.

De Mediaraad kwam in 2021 vijf maal bijeen. Aan de vier reguliere vergaderingen nam ook hoofdredacteur Renzo Veenstra deel. In september maakte de raad kennis met de nieuwe directeur van de omroep, Hanneke Koppers. De raad heeft een zeer positieve eerste indruk van haar gekregen. De vijfde bijeenkomst was een themabijeenkomst waarbij alleen de leden van de raad aanwezig waren. De themabijeenkomst stond in het teken van herbezinning op rol en taak van de mediaraad.

Naar aanleiding van de themabijeenkomst en na constructief overleg met de hoofdredacteur heeft de Mediaraad in 2021 haar werkwijze herijkt. Het op programma-niveau bespreken van het aanbod is komen te vervallen. In de plaats daarvan kiest de raad ervoor om voortaan met de omroep in gesprek te gaan over actuele thema’s en ontwikkelingen. Hiermee verschuift de focus van achteraf toetsen naar vooraf en tussentijds meedenken en toetsen. Een voorbeeld van een thema dat besproken is, is het thema ‘diversiteit’: wat verstaan we hier eigenlijk onder en op welke manier zou de omroep dit thema mee moeten nemen in het aanbod? Wat betekent diversiteit voor het taalgebruik van de omroep (hij/zij/hen, wel of niet vermelden van etnische achtergrond, wit in plaats van blank, etc.)? Wij zijn tot de (voorlopige) conclusie gekomen dat diversiteit een zeer actueel, en daarmee relevant, thema is. Tegelijkertijd is het een gevoelig en complex thema. De raad vindt het positief en vernieuwend dat de omroep ‘werkendeweg’ invulling geeft aan het thema. De video en het onderzoek naar ‘Zachte genen’ en het programma ‘De Brabander’ zijn eerste producties die verband houden met het thema en die zeer de moeite waard zijn.

De jaarlijkse thema-avond stond ook in het teken van diversiteit. De avond werd georganiseerd in samenwerking met de raad van toezicht en de directie van Omroep Brabant. Er waren medewerkers van de omroep en vertegenwoordigers van specifieke groepen Brabanders bij aanwezig (denk aan immigranten, LHBTIQ+, e.a.). De avond zal in 2022 zeker een vervolg krijgen.

De Mediaraad verheugt zich op al het moois dat Omroep Brabant in 2022 gaat brengen en wenst alle medewerkers veel plezier en succes bij het maken daarvan.