Renzo Veenstra Hoofdredacteur

Redactie

Er zijn weinig jaren die zo roerig begonnen als 2021. De samenleving was (en is helaas nog steeds) oververhit, door de voortdurende coronapandemie en de toenemende polarisatie en complotdenken. Het kwam tot een uitbarsting op 24 januari in Eindhoven, toen een demonstratie die begon als ‘koffiedrinken’, uitmondde in een complete veldslag tussen raddraaiers en de Mobiele Eenheid. Omroep Brabant zond van begin tot einde, in een verbijsterend en adembenemend live-verslag, de rellen uit op tv en online. De hele provincie keek met afschuw mee hoe op en rond het Stationsplein talloze vernielingen werden aangericht in een veldslag die Eindhoven niet eerder had meegemaakt. Een dag later was het raak in Den Bosch. Relschoppers plunderden winkels en het Jeroen Bosch Ziekenhuis werd zelfs enige tijd afgesloten, vanwege de dreiging van een aanval. Het leek alsof Brabant (en Nederland) in één klap was veranderd van een rustig, redelijk en nuchter land, naar een staat waar een rellende, schreeuwende minderheid de dienst uitmaakte.

Wat sowieso veranderde was onze blik op de veiligheid van onze mensen. Ook Omroep Brabant kreeg bedreiging na bedreiging te verwerken. Het verwijt te behoren tot de ‘mainstream media’ was voor een klein deel van de bevolking voldoende om de grootst mogelijke verdachtmakingen aan ons adres te spuien. Eerst en vooral op het vlak van onze corona-berichtgeving, maar in de loop van het jaar breidden de bedreigingen zich in algemene zin uit. Steeds vaker kregen onze journalisten op straat vanuit het niets te maken met dreigende taal of zelfs fysieke aanvallen, waarbij collega’s zichzelf in veiligheid moesten stellen. Het leidde ertoe dat we steeds vaker beveiliging moesten inhuren bij sommige nieuws-gebeurtenissen en dat we (als triest dieptepunt) de logo’s van onze reportagewagens afhaalden. Alles om onze mensen veilig te kunnen laten werken.

Gelukkig heeft de toenemende animositeit (nogmaals: vanuit een kleine laag van de bevolking) ons niet weten te weerhouden van het brengen van het Brabantse nieuws. Misschien wel meer dan ooit waren we overtuigd van het belang van onafhankelijke journalistiek en brachten we verhalen in heldere taal. We zochten ook meer dan eerder naar de achtergronden bij het nieuws, probeerden duiding te geven en verhalen in perspectief te stellen. Niet alleen op tv in Brabant Nieuws, maar ook online. We werkten steeds meer verhalen uit volgens het zogeheten ‘behoeftenmodel’ dat we op maat maakten voor onze omroep. Daarbij kijken we naar de behoeften van ons publiek, en proberen we daar in onze aanpak rekening mee te houden. De waardering van ons publiek hiervoor was zichtbaar in de aandacht voor dergelijke verhalen en de reacties die we erop kregen.

En er was natuurlijk ook veel ander bijzonder nieuws te brengen. De ramp met het hoogwater in Limburg raakte (letterlijk) ook onze provincie. Maar hier bleven we gelukkig de echte drama’s bespaard. We brachten diverse verhalen erover. Maar één viel op, en ging wereldwijd viraal: het verhaal over een koe, die door het hoge water ruim 100 kilometer van Limburg naar Brabant zwom (en het overleefde). We bewezen ook dat we op alle fronten in Brabant ‘de slimste’ zijn en dat perfect weten te combineren met Brabantse gezelligheid: Rob Kemps, die als carnavalsact ‘Snollebollekes’ bekend is, verraste iedereen toen hij winnaar werd van ‘De Slimste Mens’. We zijn trots hierop en laten dat merken in onze verslaggeving. Net zo trots waren we ook op Harry Lavreijsen, die in 2021 werkelijk grossierde in olympische- en wereldtitels.

Onderzoeksjournalistiek blijft belangrijk. We verdiepten ons daarom ook in grote dossiers zoals de megastallen in Brabant en het risico van giftreinen. Verder hadden we meerdere verhalen over ondermijning, onder meer rondom het manifest dat Brabantse burgemeester opstelden voor het nieuwe kabinet.

“We zochten manieren om de Brabantse nieuwsconsument centraal te stellen...”

Zoals altijd was Omroep Brabant ook de omroep van de samenwerkingen. Samen met de gemeente Eindhoven maakten wij van Koningsdag een online- en tv-event. We ondersteunden de gemeente bij de voorbereidingen, en maakten zo (voor het eerst in de historie van het feest) samen met de NOS een coproductie van deze grote dag. Verder haalden we opnieuw de banden aan met de lokale omroepen, door –in samenwerking met de NOS- bij deze omroepen een aantal lokale verslaggevers te stationeren. Werkend voor de lokale omroep, aangestuurd en begeleid door Omroep Brabant en in dienst van de NOS. Het zorgde niet alleen voor een verbetering van de band tussen de publieke lokale omroepen en Omroep Brabant, het leverde voor beide partijen ook veel (extra) nieuws op. Daarnaast werkten we in 2021 ook samen met de drie Brabantse kranten. Een samenwerking gedurende het Brabantse Verkiezingsdebat, waarbij kennis en kunde van de vier grote Brabantse mediapartijen (drie DPG-kranten en Omroep Brabant) ervoor zorgden dat we in maart een goed bekeken en hooggewaardeerd verkiezingsdebat konden uitzenden met daarin de lijsttrekkers van alle grote landelijke partijen. Het werd uitgezonden op Omroep Brabant en via onze site en app, maar was ook te volgen op de sites van de drie Brabantse kranten.

2021 was ook het jaar waarin we naast Brabant Nieuws op tv een nieuwe versie brachten: Brabant Vandaag. Een programma met meer interactie, achtergronden bij het nieuws en het gesprek van de dag. Het laat zien welke waarde we hechten aan het brengen van het Brabantse nieuws voor iedereen in toegankelijke programma’s en online uitingen.

Naast nieuws hebben we ook in 2021 zoveel mogelijk gedaan om de Brabanders middels onze kanalen te verbinden. De afwezigheid van grote evenementen, het gebrek aan contact door de aanhoudende Corona-dreiging, maakte het soms lastig om die verbinding te blijven vinden, zowel voor de collega’s van de omroep zelf, als de rest van Brabant. We voelden dat we er met z’n allen “wel een beetje klaar mee waren”, maar hielden vanzelfsprekend de moed erin. Programma’s zoals ‘Merlijn in het spoor van Napoleon’ en de serie ‘De Brabander’ lieten niet alleen zien hoe mooi onze provincie is, maar ook de grote diversiteit aan mensen hier woont (een thema dat we in 2021 bewust oppakten). Een aantal programma’s was van dermate hoge kwaliteit dat ze ook landelijk werden uitgezonden op NPO2, zoals onder meer de wandeltochten van Merlijn.

En natuurlijk was er ook carnaval. Het feest dat in 2021 niet doorging, maar waarbij Omroep Brabant toch traditiegetrouw zorgt voor een feestje. Onder het motto “Carnaval 2021: niet samen, da’s apart!” brachten we een online-versie van het grote 3 Uurkes Vurraf-feest, waarbij vele honderden Brabanders via een grote zoom-wand met elkaar het feest vanuit hun eigen woonkamers konden meevieren.

We hopen dat 2022 ons weer méér samenbrengt. Met minder excessen en minder polarisatie, met meer saamhorigheid en misschien zelfs wel een Carnavalsfeest als vanouds.

We gaan ervan uit dat 2022 een mooi jaar wordt.