Kijkcijfers

Bereik en profiel

Het weekbereik in 2021 is ten opzichte van 2020 gedaald. In 2020 haalde Omroep Brabant een gemiddeld weekbereik van 41,3%. In het eerste kwartaal van 2021 nam het weekbereik toe. Met name de avondklokrellen in Brabant zorgden voor en toename in het tv-bereik. In het tweede kwartaal nam het weekbereik af, maar het stabiliseerde in de periode erna.

Weekbereik TV

In de samenstelling van ons publiek is weinig verandering waarneembaar. In 2020 keken nagenoeg iets meer mannen (55%) dan vrouwen (45%). Een ruime meerderheid (56%) is tussen 45 en 75 jaar oud.

Ook de verdeling van het opleidingsniveau van onze kijkers is nagenoeg gelijk gebleven. Ruim een kwart is hoogopgeleid en de helft van onze kijkers heeft een middel opleidingsniveau.

Waardering

De kijkers van Omroep Brabant geven de zender een gemiddeld rapportcijfer van 7,3. Brabant Nieuws, Bureau Brabant en ’t Brabants Buske worden het hoogst gewaardeerd, al zijn de verschillen met de overige programma’s klein. Nieuwkomer Brabant Vandaag haalt een hoger dan gemiddelde waardering: 7,6.

Luistercijfers

Het gemiddelde weekbereik van Omroep Brabant Radio is gestegen naar 27% in 2021, een stijging van 1% ten opzichte van een jaar geleden. Mede door themaweken als de Top-900 en de Week van de Jaren 80, ondersteund met promotiecampagnes, steeg het weekbereik naar 31% in het derde kwartaal. in het voor radio lastige vierde kwartaal zakte het weekbereik, maar bleef het hoger in vergelijking met voorgaande jaren.

Weekbereik radio

De samenstelling van ons luisterpubliek is licht gewijzigd. Er luisteren iets meer mannen (57%) dan vrouwen (43%) en er was een een lichte verjonging van het luisterpubliek te zien met een toename van het aantal luisteraars in de jongste leeftijdsgroep.

Het gemiddelde marktaandeel van Omroep Brabant Radio kwam in 2021 uit op 6.8 (NLO/GfK, 10+), hetzelfde als in 2020. Omroep Brabant is hiermee de zevende radiozender in Brabant, achter NPO Radio 2, Qmusic, Radio 538, Radio 10, Sky Radio en NPO Radio 5.

Bron: Motivaction bereiksonderzoek (bereikcijfers), NLO/ GfK (marktaandeel radio)