A.G.A. Versluis Voorzitter Regionale Mediaraad

Regionale Mediaraad

Het lijkt al weer zo ver weg, omdat in het medialand veel zaken in rap tempo veranderen. Maar 2017 was het jaar van de verandering. Een die kwam, en één die uiteindelijk uitbleef. Ik heb het natuurlijk over de twee belangrijke zaken die de omroep in 2017 meemaakte: allereerst de voorgenomen fusie met L1, en ten tweede de komst van een nieuwe hoofdredacteur (en het afscheid van Henk Lemckert als hoofdredacteur).

“Als er ergens veel verandert is het wel in het medialandschap met al haar platformen en kanalen.”

Voor de Mediaraad waren dit twee mijlpalen in 2017. De voorgenomen fusie betekende veel voor de raad. Nauwgezet is gevolgd door ons hoe het proces tot stand kwam en hoe de onafhankelijke positie van Omroep Brabant in die bestuurlijke fusie gewaarborgd kon blijven. Want voor de raad was het klip en klaar: waar efficiencyvoordelen gehaald kunnen worden uit een fusie, moeten die (in een steeds krapper wordende financiële jas) zeker benut worden. Maar als het gaat om het behoud van de eigen Brabantse identiteit, stonden we als één man voor de omroep. Gelukkig is bij ons in het hele traject geen twijfel over de inwilliging van die eis ontstaan: beide organisaties werden dan wel één in de plannen, beide redacties zouden afzonderlijk en zelfstandig kunnen blijven opereren.

Het was een mooi plan. Maar, terugziend op 2017, bleef het ook bij een plan. Door diverse redenen is er van Limburgse zijde ten langen leste toch geen akkoord gegeven op de fusie, met als belangrijkste reden de vrees voor het verlies van de eigen identiteit. Als Mediaraad hebben we dat argument toch als een gevoelig verlies gezien, ook omdat wij in de stellige overtuiging leefden dat juist dát punt onwrikbaar gewaarborgd was. Het is echter niet anders.

De voorgenomen fusie leidde echter ook tot een andere grote wijziging. Henk Lemckert droeg zijn functie als hoofdredacteur over en zou in de nieuwe organisatie nog ‘slechts’ directeur zijn. Gezocht is dus naar een nieuwe hoofdredacteur, die de omroep op 1 november mocht verwelkomen. Samen met hem wil de Mediaraad ook de komende periode constructief en kritisch blijven kijken naar het media-aanbod van de omroep; iets dat we ook de afgelopen jaren met passie en inzet hebben gedaan.

Ook binnen de Mediaraad zelf waren wijzigingen; sommige leden namen dit jaar afscheid, en ten tijde van dit schrijven loopt de procedure om de raad weer op volle sterkte te krijgen. We willen graag, samen met de omroep, samen met alle stakeholders en niet in de laatste plaats samen met de Provincie zorgen voor een verankerd, gewaardeerd en goed bekeken media-aanbod van onze eigen Brabantse omroep.

We blijven echter hetzelfde doen en dat is controleren of Omroep Brabant representatief is als media-instelling voor de provincie Noord-Brabant. Daarnaast stellen we jaarlijks, in samenspraak met de hoofredacteur, het programmabeleid van de omroep vast.

Of er de komende periode nog meer gaat veranderen? Ik ga er spoorslags vanuit. Het is immers een omroep waarover we spreken, en als er ergens veel verandert is het wel in het medialandschap met al haar platformen en kanalen. Samen met de hoofdredacteur kijken wij als Mediaraad nauwgezet en kritisch naar wat was, wat is en wat er komen gaat. Met maar één doel: een onafhankelijke publieke regionale omroep, vóór en dóór de Brabanders. Daar mag u ons aan houden.