Mr. L.M. Sondag Voorzitter Raad van Toezicht

Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht van Omroep Brabant kijkt met teleurstelling terug op het stuklopen van de fusiebesprekingen met L1 in Limburg. Er is bijna anderhalf jaar gewerkt aan een sterke businesscase die op termijn extra investeringen in de journalistiek had moeten faciliteren. Helaas heeft de Stichting Omroep Limburg, zendmachtiginghouder, het niet aangedurfd om de defintitieve stap te zetten. Alle daarvoor aangedragen argumenten zijn eenvoudig te weerleggen maar dat is nu nog weinig zinvol. De Raad van Toezicht en het bestuur van Omroep Brabant hebben tijdens het proces altijd rekening gehouden met een mogelijk negatieve uitkomst van de gesprekken. Daarom zijn de financiën in eigen huis op orde gebracht met een mogelijk zelfstandig voortbestaan in het achterhoofd. Omroep Brabant gaat als grootste regionale omroep van het land zelfstandig verder. Eventuele nieuwe samenwerkingsvormen worden zeker niet uitgesloten maar zullen worden beoordeeld op hun meerwaarde voor de omroep. Daarnaast worden door bestuur en hoofdredactie de mogelijkheden in kaart gebracht om samenwerking met Brabantse lokale omroepen een stap verder te brengen. Dit in lijn met de wens van het nieuwe kabinet en minister Arie Slob in het bijzonder. Een intensivering van deze samenwerking doet tevens recht aan de steeds zwaarder wordende controlerende taak van de regionale en lokale media door decentralisatie van overheidstaken.

“De Raad van Toezicht ziet met tevredenheid dat, na jarenlange onzekerheid, de interne organisatie weer de aandacht krijgt die het verdient.”

De Raad van Toezicht ziet met tevredenheid dat, na jarenlange onzekerheid, de interne organisatie weer de aandacht krijgt die het verdient. Er wordt hard gewerkt aan het uitwerken van een nieuwe missie en visie die Omroep Brabant als journalistiek medium in de provincie Noord-Brabant voor een lange periode toekomstbestendig zal maken. De focus komt hiermee weer te liggen waar deze hoort en dat is op de journalistiek in de regio.

Financieel resultaat Ook in 2017 vielen de reclame inkomsten tegen. Ondanks deze tegenslag en de daling van de subsidie-inkomsten in 2017 van ongeveer 2.3 miljoen heeft de omroep door de kosten goed in de hand te houden en een vrijval van een voorziening van € 879.502 een positief resultaat gerealiseerd van € 393.393. De vermogenspositie van de omroep was en blijft hiermee gezond zodat Omroep Brabant met vertrouwen naar de toekomst kan kijken. De Raad van Toezicht heeft tijdens het verslagjaar zes keer vergaderd. Belangrijke thema’s waren daarbij de totstandkoming van de fusie met L1, een alternatief scenario mocht de fusie onverhoopt toch niet doorgaan en toezien op de realisatie van de structurele kostenreductie vanwege de subsidiekorting per 1-1-2017. Ook is in lijn met nieuwe regelgeving extra aandacht geschonken aan risicobeheersing.