Cor Bouma, Floyd Aanen, Paul Post en Erik Peeters

Discussies over het forum, vermissingen, terroristische aanslagen, nieuwe formats, bezuinigingen, fusies, samenwerken met de NOS, roosterproblemen. Alles kwam voorbij in 2016. 2016 mag dan ook met recht een hectisch jaar worden genoemd. Voor het hele bedrijf en zeker ook voor de redactie. Onzekerheid over de toekomst in de eerste helft van het jaar maakte, ondanks bezuinigingen, plaats voor het zoeken naar nieuwe formats en werkwijzen vanaf het einde van de zomer. Een jaar geleden zouden onze verslaggevers nog journalist 3.0 worden met een camjo- of mojoset (verslaggever die zelf filmt met een kleine camera of mobiele telefoon). Maar, later in het jaar ging de Tweede Kamer niet akkoord met een tweede fase van wetgeving. De samenwerking die de dertien omroepen voor ogen hadden, was daarmee van de baan.

2016 mag met recht een hectisch jaar worden genoemd.

Wat bleef was de wens om ondanks de bezuinigingen een nieuwe programmering en werkwijze op te zetten. Onder leiding van een externe projectleider werden verschillende werkgroepen opgezet, die de nieuwe tijd moesten inluiden.   Nu, in 2017, ziet onze wereld er hierdoor heel anders uit, met cross-platformprogramma’s en een vernieuwd avondnieuws. Wat overeind is gebleven van de bezuinigingsplannen, is de verslaggever met zijn camjo-set en een nieuwe beoogde samenwerking met de Limburgse regionale omroep L1.

Als redactieraad waren we misschien wel vaker dan ons lief was bezig met de organisatie en de samenwerking tussen de leiding van Omroep Brabant en de werkvloer, want alle veranderingen legden een zware druk op alle medewerkers. Hierdoor was de verstandhouding tussen redactie en hoofdredactie niet altijd optimaal. Inmiddels is een stuurgroep met leden van de redactieraad, ondernemingsraad en bedrijfsleiding van start gegaan om de cultuur binnen de omroep te optimaliseren.

Nu de plannen van 2016 zijn omgezet in nieuwe programma’s hoopt de redactieraad dat alle redactiemedewerkers zich, meer dan ooit, kunnen richten op de inhoud.