Mr. L.M. Sondag Voorzitter Raad van Toezicht

Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht van Omroep Brabant is teleurgesteld over het verloop van het politieke proces rondom de regionale omroepen in het afgelopen jaar. De steeds weer veranderende uitgangspunten van het kabinet hebben ertoe geleid dat bestuur en Raad van Toezicht in de zomer van 2016 hebben besloten om niet in te stemmen met het eindvoorstel van staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs Cultuur en Wetenschap. Nadat ook zeven collega-omroepen hetzelfde besluit hadden genomen besloot de bewindsman daarop om het wetsvoorstel niet aan de Tweede Kamer te sturen. Omroep Brabant is daarop niet bij de pakken neer gaan zitten. Vrijwel direct na het bericht van de staatssecretaris heeft de omroep het besluit genomen om bestuurlijk te fuseren met de Limburgse regionale omroep L1. Een proces dat naar verwachting eind dit jaar kan worden afgerond. Met de krachtenbundeling zijn beide omroepen in staat de benodigde bezuiniging te realiseren zonder dat dit op grote schaal raakt aan het journalistieke proces.

“De omroep heeft het besluit genomen om bestuurlijk te fuseren met L1.”

De Raad van Toezicht van Omroep Brabant heeft ook  in de voorbije jaren al samen met de bestuurder voorgesorteerd op de structurele kostenreductie die vanaf 1 januari jongstleden een feit is. Het resterende bedrag wordt gevonden in de fusie met L1. Door het aannemen van een PVDA/VVD- motie in de Tweede Kamer is 17 miljoen euro beschikbaar aan frictiekosten. Omroep Brabant kan naar verwachting een beroep doen op deze pot ter dekking van de kosten die gemaakt worden bij het realiseren van de fusie.   De Raad van Toezicht acht het noodzakelijk dat na de totstandkoming van de fusie een langere periode van rust in de organisatie aanbreekt. Het is dan ook te hopen dat het toekomstige kabinet de sector de tijd gunt om op adem te komen zonder dat nieuwe maatregelen worden afgekondigd. Het personeel van Omroep Brabant heeft lang in onzekerheid verkeerd over de toekomst en het is in het belang van hen en van het Brabantse publiek dat de rust weerkeert en de focus weer volledig komt te liggen bij het bedrijven van journalistiek in de regio.

Financieel resultaat Ook in 2016 vielen de reclame inkomsten tegen. Ondanks deze tegenslag heeft de omroep door de kosten goed in de hand te houden een positief resultaat gerealiseerd van € 587.325. De vermogenspositie van de omroep was en blijft hiermee gezond zodat Omroep Brabant ondanks de bezuiniging die per 2017 van kracht is geworden met vertrouwen naar de toekomst kan kijken.   De Raad van Toezicht heeft tijdens het verslagjaar zes keer vergaderd. Belangrijke thema’s waren daarbij de inrichting van het publieke regionale mediabestel van de toekomst, de  toekomstige bezuinigingen en de positie van de omroep in het Brabantse medialandschap. Ook is in lijn met nieuwe regelgeving extra aandacht geschonken aan risicobeheersing.