Tim Zunneberg Hoofd Marketing & Communicatie

Wat is het mediagedrag van de Brabantse nieuwsconsument? En wat verwacht hij van zijn regionale omroep? Om antwoord te krijgen op dit soort vragen steekt de afdeling Marketing & Communicatie in 2016 veel tijd en geld in onderzoek.

De eerste stap op dit pad is het aantrekken van een marketing data analist, iemand die de redactieleiding van adviezen kan voorzien op basis van beschikbare kijk-, luister- en surfcijfers.

Samen met onderzoekspartner Newcom Research worden diverse onderzoeken gedaan. Zo werd in mei gekeken naar het belang van de verschillende kanalen van de omroep en in oktober werden 24 klantgesprekken gevoerd. Doel van die gesprekken is om inzicht te krijgen in het mediagedrag van de gemiddelde Brabander en zijn waardering voor Omroep Brabant. De uitkomsten worden gebruikt bij het maken van plannen voor een nieuwe programmering in het eerste kwartaal van 2017.

Het 40-jarig bestaan van Omroep Brabant werd in september uitgebreid gevierd.

Het streven om de afdeling Marketing & Communicatie dichterbij het journalistieke proces te brengen, krijgt in de zomermaanden een stevige impuls. Een ervaren (eind)redacteur gaat deels voor de afdeling Evenementen werken en deels voor de afdeling Marketing en Communicatie. Zo kunnen programma-inhoud en merkbeleving dichterbij elkaar worden gebracht.

Het 40-jarig bestaan van Omroep Brabant werd in september uitgebreid gevierd met als hoogtepunt een concert met bekende Brabantse artiesten op de Vrijthof in Hilvarenbeek. Voor het eigen personeel was er een feest. In beide gevallen verzorgde de afdeling een deel van de organisatie en de communicatie. Dankbare klussen voor een afdeling die meer en meer streeft naar aantoonbare toegevoegde waarde.