Maarten Kortlever Voorzitter Ondernemingsraad

Jarenlang leek de 'regionale omroeptrein' onderweg te zijn naar een samenwerkingsverband van de 13 regionale omroepen. Onder een lichte Haagse dwang, dat wel. De 13 ondernemingsraden van de omroepen deden vol mee aan het proces door al in een vroeg stadium het overleg met elkaar te intensiveren. Met enige regelmaat was er een overleg. In een kleine samenstelling met alleen de voorzitters of uitgebreide sessies met alle OR-leden in den lande. Er is zelfs nog een overleg geweest met staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Sander Dekker. We volgden de directeuren in elke stap van het proces dat zou leiden tot een RPO: de Regionale Publieke Omroep.

Na al die jaren stopte de trein ineens op een totaal ander station. De RPO-plannen ketsten op het laatste moment af. De wettelijke verankering had behoorlijk veel haken en ogen en menig omroepdirecteur trok vervolgens de stekker uit het plan. De geplande 17 miljoen bezuiniging was daarmee niet van de baan. Iedere omroep wordt geacht het eigen deel van de bezuiniging voor rekening te nemen. Aangezien Omroep Brabant al een tijdje zuinig aan had gedaan, kwam de klap bij ons minder hard aan dan bij menig collega-omroep. Niettemin deed het ook in Brabant pijn en is het nooit leuk om afscheid te moeten nemen van collega's en programma's.

Als OR hebben we dan ook een bijzonder druk jaar achter de rug. Collega Raoul Cartens was als vooruitgeschoven post vooral druk met het landelijke proces rond de RPO. Intern stond er daarnaast ook genoeg op de agenda. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe programmering die begin 2017 is ingegaan. Dat heeft veel van alle collega's gevraagd. De OR heeft er vooral op aangedrongen om het personeel nauw te betrekken bij de uitwerking van die plannen.

Samenwerking kan leiden tot kosten efficiƫntie.

Toen de plannen voor een RPO niet doorgingen, is men in Brabant al vrij snel met de collega's in Limburg gaan praten. De lijntjes waren al kort doordat er lang overlegd is over een 'cluster zuid', een samenwerking tussen Brabant, Limburg en Zeeland. Met de Limburgers was de sfeer goed. Eind 2016 zijn er plannen gesmeed om te komen tot een bestuurlijke fusie. De bezuinigingen vanuit Den Haag zijn namelijk structureel dus er moet gekeken worden naar structurele bezuinigingen. Samenwerking kan leiden tot kosten efficiƫntie. De OR-en van beide omroepen staan positief tegen een verkenning van zo'n bestuurlijke fusie. Als de resultaten van dat onderzoek bekend zijn, zal de OR van Omroep Brabant bekijken of dit een goede stap is voor de omroep.

Dat betekent dat 2017 opnieuw een heel druk jaar gaat worden voor de ondernemingsraad van Omroep Brabant. We kunnen dat overigens in dezelfde samenstelling blijven doen want de OR-leden zijn in 2016 allemaal herkozen voor een nieuwe termijn van drie jaar. Of die drie jaar volgemaakt gaat worden, is de vraag. Mocht de fusie doorgaan dan zal dit ook gevolgen hebben voor de ondernemingsraden van beide omroepen. De nieuwe trein rijdt weer, maar waar naartoe?