Henk Lemckert Directeur Omroep Brabant

Voorwoord Directie

Het afgelopen jaar is vrijwel volledig overschaduwd door de coronacrisis. De pandemie heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact gehad op de organisatie en haar medewerkers en natuurlijk ook op alle overige Brabanders. Nog nooit eerder in de moderne tijd is de wereld geconfronteerd met een virusuitbraak met zulke ingrijpende gevolgen. De provincie Noord-Brabant had de twijfelachtige eer om als eerste met corona te worden geconfronteerd. Al snel lagen de ziekenhuizen vol en waren de eerste dodelijke slachtoffers van het virus te betreuren. Vanaf het moment dat patiënt “nul” in Brabant werd geïdentificeerd zijn we als nieuwsorganisatie in de crisisstand beland en die duurt voort tot op dit moment. Medewerkers zijn verspreid over meerdere locaties, wie thuis kan werken werkt thuis en er is zo min mogelijk contact tussen collega’s die op locatie in Son of Breda moeten werken. De collega’s in de frontlinie zijn uitgerust met beschermingsmiddelen en werken binnen een vastgesteld protocol om het risico op besmetting tot een minimum te beperken. De coronacrisis heeft zeker in de eerste maanden geleid tot een ongekende toename in bereik. Dit geeft aan hoe belangrijk regionale nieuwsvoorziening is in een tijd als deze. Normaal gesproken weten de Brabanders de omroep al goed te vinden maar dat was in het voorbije jaar nog veel meer dan normaal. De redactie heeft zich van haar beste kant laten zien door in deze omstandigheden het hoofd koel te houden en de inwoners van de provincie van minuut tot minuut op de hoogte te houden van alle relevante ontwikkelingen. Daarnaast zijn tal van initiatieven ontplooid om Brabanders die veelal thuis zaten toch met elkaar te verbinden. Het is hartverwarmend om te zien wat de omroep voor elkaar weet te krijgen als het er echt om gaat.

Niet alleen de redactie heeft zich overigens van haar beste kant laten zien. Dat geldt voor alle medewerkers van Omroep Brabant. Iedereen heeft vaak onder moeilijke omstandigheden zijn of haar beste beentje voorgezet om de organisatie draaiende te houden. Het feit dat dit is gelukt zonder noemenswaardige problemen is een groot compliment waard aan het adres van alle medewerkers. Nu eindelijk het vaccineren is begonnen spreek ik de hoop uit dat we in de loop van dit nieuwe jaar weer langzaam terug kunnen naar het normale leven. Het is aan vrijwel iedereen die je spreekt te merken dat we daar met elkaar echt naar snakken. Ruim voor het begin van de coronacrisis was met alle betrokkenen binnen en buiten Omroep Brabant de afspraak gemaakt dat 6 mei de opleveringsdatum zou zijn voor het nieuwe online-platform. Het is geweldig om te kunnen constateren dat dit ook daadwerkelijk is gelukt. Het overleg met onze externe partner ging van fysiek naar digitaal. Dat was in het begin echt even wennen maar uiteindelijk zijn we er met elkaar in geslaagd om het nieuwe platform op tijd te lanceren. Het is, ondanks de gebruikelijke aanloopproblemen, een groot succes gebleken. Er is een bewuste keuze gemaakt om niet alle noviteiten in een keer in te bouwen. Dat zou voor de vaste gebruiker wellicht te veel verandering in een keer zijn. Stapsgewijs worden nieuwe zaken toegevoegd aan website en app zodat onze klanten langzaam aan de nieuwe zaken kunnen wennen. Bovendien willen we die klanten ook betrekken bij de doorontwikkeling want uiteindelijk gaat het erom dat de gebruikerservaring voor hen zo plezierig mogelijk is. In het nieuwe jaar, maar ook in de jaren daarna, zal het nieuwe online-platform steeds verder worden doorontwikkeld. Zo ontstaat het beste resultaat waar we met recht trots op kunnen zijn. Samen met de collega omroepen in Hilversum en de NPO is in 2020 verder uitvoering gegeven aan de visiebrief van minister Slob van OC en W. Uiteindelijk is niet gekozen voor een landelijke samenwerking op televisiezender NPO 3 maar op NPO 2. Vanaf 4 januari is tussen 18.00 en 20.00 een blok te zien met regionale programmering van de landelijke omroepen, de NOS en de regionale omroepen. Allereerst is aansluitend op het NOS-journaal van 18.00 uur een nieuw NOS-journaal Regio te zien. Dit is naast het reguliere NOS-journaal en het NOS-Jeugdjournaal een derde NOS-journaal dat het levenslicht ziet. Het verschil is echter dat dit NOS-journaal Regio wordt gemaakt door redacteuren van de dertien regionale omroepen en van de NOS. Zo ontstaat dagelijks een nieuw bulletin op televisie waarin alle relevante zaken uit de regio aan de orde komen. De rest van de zendtijd in het blok op NPO2 wordt gevuld met regionale programmering van landelijke- en regionale omroepen afzonderlijk maar ook met coproducties van landelijke- en regionale omroepen. Zo ontstaat de echte inhoudelijke samenwerking waartoe de minister ons heeft opgeroepen. Het is goed om te zien dat dit ook daadwerkelijk is gelukt. Daarnaast is in 2020 ook verder gewerkt aan de samenwerking tussen regionale- en lokale omroepen. Omroep Brabant zoekt de samenwerking met lokale collega’s heel nadrukkelijk op. Enerzijds om, waar gewenst, onze kennis te delen met collega’s van lokale omroepen maar ook om journalistiek de krachten te bundelen. Lokale journalisten zitten vaak nog dieper in de haarvaten van de samenleving in hun stad of dorp. Het is fijn om die kennis met elkaar te delen. Journalisten van Omroep Brabant zijn met regelmaat aanwezig op redacties van lokale omroepen en dat wordt in het nieuwe jaar verder uitgebreid. Zo moet een goed functionerend netwerk ontstaan van lokale, regionale en landelijke publieke omroepen die met elkaar in staat zijn om te fungeren als de bekende waakhond van de democratie.

De omroep wil een afspiegeling zijn van de Brabantse samenleving...

Publieksevenementen

Voor Omroep Brabant blijft het van groot belang om evenementen in de provincie te registreren. Helaas is het grootste deel van de evenementen door de coronacrisis tijdelijk opgedroogd. Wel zijn in het voorbije jaar enkele verbindende evenementen georganiseerd al dan niet in aangepaste vorm. Zo is een speciale radiodag georganiseerd waarop bekende Brabanders iedereen een hart onder de riem staken. Op televisie is de verkiezing van de Brabander van het jaar toch doorgegaan al was het op een andere manier. In 2021 is hopelijk een terugkeer naar een redelijk normale situatie aan de orde al verwachten we dat niet eerder dan in de loop van de zomer.

Programmering

De programmering van Omroep Brabant is vooral gericht op het brengen van nieuws en het uitzenden van programma’s ter versterking van de Brabantse (culturele) identiteit. Deze aspecten behoren tot de corebusiness van iedere publieke regionale omroep en verdienen daarom de volledige aandacht van de redactie. De focus van de redactie ligt meer dan ooit op het online-domein. Het brengen van nieuws en video van dichtbij is voor veel mensen de belangrijkste reden om Omroep Brabant online te bezoeken. Ook via sociale media weten mensen de omroep te vinden en interacteert de redactie op haar beurt met het publiek. Radio en televisie worden zeker niet vergeten. De nieuwe radioprogrammering heeft geleid tot een stijging van de luistercijfers en ook televisie heeft over belangstelling gelukkig niet te klagen.

Calamiteiten

Omroep Brabant is de calamiteitenzender voor de provincie Noord-Brabant. Samen met de veiligheidsregio’s wordt de bevolking op de hoogte gehouden in geval van nood. Het coronajaar heeft maar weer eens aangetoond hoe belangrijk de publieke informatievoorziening is op het moment dat het echt spannend wordt.

Organisatie

Het uitrollen en implementeren van het nieuwe HR-beleid van Omroep Brabant duurt vanwege de coronacrisis langer dan gepland. Een eerste belangrijk wapenfeit is de introductie van de nieuwe gesprekscyclus in september van het afgelopen jaar. Meer dan ooit krijgen medewerkers de gelegenheid om zelf aan het stuur van hun toekomst te zitten, of dit nu binnen of buiten Omroep Brabant is. Die zelfstandigheid vloeit voort uit de interne kernwaarden die we als medewerkers van Omroep Brabant met elkaar hebben vastgesteld. De nieuwe gesprekscyclus is natuurlijk wennen voor alle betrokkenen. Vandaar dat vooraf een uitbreid trainingsprogramma is georganiseerd en natuurlijk wordt ook geëvalueerd. In het nieuwe jaar wordt verder gewerkt aan het HR-beleid. Zo wil Omroep Brabant een aantrekkelijke werkgever zijn en blijven voor nieuwe collega’s maar zeker ook voor medewerkers die nu al in dienst zijn. Dit beleid wordt gekoppeld aan verdere stappen om de onderlinge cultuur naar een hoger plan te tillen. Een ander aspect is de omgang tussen generaties medewerkers maar zeker ook de diversiteit van de organisatie. De omroep wil een afspiegeling zijn van de Brabantse samenleving en zal daar in het nieuwe jaar extra op gefocust zijn. Binnen de organisatie is in 2020 een begin gemaakt met het creëren van awareness op het gebied van informatiebeveiliging. Omroep Brabant heeft de informatiebeveiliging op orde en volgt een routekaart om ook de komende jaren up to date te blijven. Daarbij hoort ook het besef bij medewerkers dat zij medeverantwoordelijk zijn voor het volgen van de regels en afspraken die hierbij horen. Omroep Brabant stopt per maart 2021 met het inlenen van arbeidskrachten via een uitzendconstructie. De regelgeving maakt het onmogelijk om dit nog op een goede manier te realiseren. Dit betekent dat de omroep vrijwel alleen nog gebruik maakt van flexibele arbeidskrachten wanneer die als zzp-er werkzaam zijn. Omroep Brabant beschikt over een eigen compliance regeling. Deze wordt periodiek geactualiseerd en onder de aandacht gebracht van de medewerkers.

De focus van de redactie ligt meer dan ooit op het online-domein.

Toekomst

Door de coronacrisis is het in 2020 niet gelukt een definitief besluit te nemen over de huisvesting. Dat besluit is begin 2021 alsnog genomen en heeft ertoe geleid dat Omroep Brabant het huidige pand in Son gaat verbouwen. Bij het realiseren van de bouwplannen is duurzaamheid een belangrijk onderwerp alsmede de indeling van het pand naar aanleiding van de ervaringen met de coronapandemie. Ook worden in 2021 de prestatieafspraken met de minister van kracht. Het heeft langer geduurd dan verwacht om alles te regelen maar in 2021 is de prestatieovereenkomst een feit. Daarnaast is vanuit koepelorganisatie RPO de opdracht gegeven om een eerste evaluatie te beginnen met betrekking tot het concessiebeleidsplan “ Liefde voor de Regio” dat alle dertien regionale omroepen en de RPO enkele jaren geleden hebben geschreven. Verreweg het allerbelangrijkste is natuurlijk dat Omroep Brabant in eigen provincie die belangrijke factor blijft die de organisatie nu is. De omroep wil er zijn voor zoveel mogelijk Brabanders als belangrijkste nieuwsbron. Daarnaast zal de rol van de omroep in het samenbrengen en verbinden van Brabanders tijdens maar zeker ook na de coronacrisis van groot belang blijven. Hopelijk brengt 2021 ons als samenleving weer de broodnodige rust. Maar wat de toekomst ook in petto heeft. Omroep Brabant zal er staan als publieke nieuwsorganisatie met betrouwbaarheid en vernieuwing hoog in het vaandel.