Ron Brenkman Manager Hr & Finance

Toelichting balans & exploitatierekening

De coronacrisis heeft ook zijn invloed gehad op de financiële huishouding van Omroep Brabant. Lagere reclamebaten en lagere programmagebonden eigen bijdragen hebben ervoor gezorgd dat 2020 ondanks enkele doorgevoerde besparingen operationeel verliesgevend is geweest (-/-315.000). Een vrijval van een in voorgaande jaren opgebouwde reservering heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat de omroep 2020 toch met een positief exploitatieresultaat van € 10.652 heeft kunnen afsluiten. Als we inhoudelijk naar het resultaat kijken dan zien we dat de totale opbrengsten ondanks een stijging van de bijdrage OCW van € 265.000,- in totaliteit € 485.000,- (-/-2,4%) zijn gedaald. Deze daling aan inkomsten zien we terug in alle overige inkomstenstromen van de omroep. Wat de reclamebaten betreft zijn we vooral in de eerste helft van het jaar bij de start van de pandemie geconfronteerd met een forse terugval in de reclame-inkomsten. Campagnes werden in die periode veelal geannuleerd of uitgesteld. In het najaar hebben deze inkomsten zich hersteld, maar ten opzichte van vorig jaar betekent dit nog altijd een daling van € 460.000,- aan reclamebaten. De programmagebonden eigen bijdragen zijn met een daling van € 150.000,- relatief gezien ook fors lager dan vorig jaar. Na carnaval zijn vrijwel alle evenementen in 2020 komen te vervallen waardoor de inkomsten die samenhangen met de betreffende uitzendingen flink zijn teruggelopen. Daartegenover staat weliswaar dat we ook de kosten van deze uitzendingen niet hebben gehad. Er is echter wel extra andere content gemaakt om de Brabander in deze lastig tijd een hart onder de riem te steken. Ten opzichte van een terugloop aan baten staan ook lagere bedrijfslasten, deze zijn met ruim € 475.000, - (-2,3%) gedaald. Als we de genoemde vrijval reservering uit voorgaande jaren buiten beschouwing laten dan gaat het om een operationele daling van € 150.000,-. We zien in de kosten bij een vrijwel gelijke personeelsbezetting een lichte stijging in de personeelskosten van ongeveer 1,5% die voor het grootste deel te verklaren is door een cao-stijging die halverwege 2020 is doorgevoerd. Ook zien we een stijging in de afschrijvingskosten, in 2020 is de nieuwe website/app opgeleverd. Deze is voor het eerst in eigen beheer ontwikkeld en wordt in 5 jaar afgeschreven hetgeen in 2020 een stijging in de afschrijvingen van € 68.000,- betekent. De directe productiekosten zijn in 2020 licht gedaald. Deze daling komt voor een groot deel tot stand door de fors lagere inhuur van technische faciliteiten voor locatie-uitzendingen die door de pandemie zijn komen te vervallen (-/-265k). Daartegenover staat wel een stijging van de overige productiekosten media-aanbod (183k) veroorzaakt door hogere programmagebonden inleen i.v.m. het niet (tijdig) kunnen vinden van nieuwe medewerkers en relatief hoog langdurig ziekteverzuim op de redactie. Daarnaast zijn ook de kosten voor internet in verband met de eerdergenoemde ontwikkeling van web/app in eigen beheer gestegen. Die laatstgenoemde post betreft ook veelal eenmalige kosten. Bij de overige bedrijfslasten valt direct op dat de kosten voor pr en promotie fors gedaald zijn. Daar waar we vorig jaar extra uitgaven hebben gedaan voor de promotie van de omroep en haar programma’s is er voor 2020 besloten om hierop in relatie tot de ontwikkeling van de inkomsten te besparen. De overige algemene kosten laten een daling zien maar zijn operationeel, als we de eerdergenoemde vrijval reservering voorgaande jaren buiten beschouwing laten, gestegen. We hebben in het kader van de ontwikkeling van onze medewerkers in 2020 veel uitgegeven aan opleidingen, verder is de post uitbesteed werk gestegen door extra inleen van medewerkers ten behoeve van het project informatiebeveiliging en inleen van ICT-personeel wat op de huidige arbeidsmarkt moeilijk te vinden is. Het resultaat 2020 wordt, in overeenstemming met het handboek Verantwoording Regionale Publieke Media-instellingen, toegevoegd aan de Reserve voor media-aanbod die hiermee eind 2020 € 1.549.638 bedraagt en onder het gesteld maximum van 10% van de uitgaven blijft. In de balans zien we als opvallende zaken de eerdergenoemde stijging van de immateriële vaste activa, veroorzaakt door de ontwikkeling van web/app in eigen beheer. Ook zien we een forse terugloop in liquide middelen door enerzijds de in 2020 gedane investeringen en anderzijds door de terugloop van de kortlopende schulden en de betaling van een pensioenverplichting. Met een solvabiliteit van 62% en een current ratio van 210% blijft de financiële positie van Omroep Brabant zeer solide. Afsluitend kunnen we stellen dat Omroep Brabant, ondanks de voortdurende Covid-19 crisis financieel gezien met vertrouwen richting de nabije en verdere toekomst kan kijken. In relatie tot de te verwachte gang van zaken, de geplande investeringen en huidige cashpositie verwachten we ook voor 2021 en verder een gezonde bedrijfsvoering te kunnen voeren.