Social media terugblik 2020

Het jaar 2020 was voor iedereen anders, ook op onze socialmediakanalen. We zagen vanuit ons thuiskantoor de cijfers door het dak gaan tijdens de coronacrisis. 2020 was op vele fronten een behoorlijke beproeving voor ons team, met name door het vele thuiswerken. Maar desondanks mag het resultaat er zijn. Op naar een nieuw jaar met nieuwe kansen, maar eerst nog een korte terugblik op het afgelopen jaar.

Groei per kanaal

Instagram + 38.703 volgers Begin 2020: 97.628 Eind 2020: 136.331 YouTube + 28.737 abonnees Begin 2020: 92.263 Eind 2020: 121.000 Facebook + 18.547 likes Begin 2020: 245.000 Eind 2020: 264.074 Twitter + 1.583 volgers Begin 2020: 209.897 Eind 2020: 211.480 TikTok + 13.100 Begin 2020: 0 Eind 2020: 13.100

Instagram is, net als vorig jaar, de grootste stijger. In 2020 zijn we begonnen met het ‘labelen’ van onze berichten in de tijdlijn; volgers zien op de afbeelding de herkenbare Omroep Brabant-pointer, met daarboven een titel. Ook de videovormgeving is aangepast – met succes: voor het eerst sinds begin 2018 werd aan het eind van 2020 de kaap van 2.000.000 views nog eens overschreden. Dat is mede te danken aan de nieuwe vormgeving; daarin is onder andere meer ruimte voor een duidelijke titel, waardoor de kijker meer getriggerd moet worden om te blijven kijken. Net als Instagram, maakte ook YouTube een flinke ontwikkeling door. Een ontwikkeling van formaat, want na een decennia is Omroep Brabant gestopt met het automatisch doorplaatsen van video’s vanuit Dalet op YouTube. In plaats daarvan worden video’s handmatig geüpload en voorzien van een goede titel, beschrijving, thumbnail en tags om de video meer op te laten vallen bij de kijkers en de YouTube-algoritmes. Dit is nog maar het begin, want in 2021 worden er nog veel meer zichtbare en onzichtbare stappen gezet naar een goed functionerend Omroep Brabant-YouTubekanaal. Ook op Facebook nam het aantal vind-ik-leuks (iets) toe ten opzichte van een jaar eerder. Er was daar nog een opvallende stijging te zien: het aantal ‘wappie-reacties’ onder onze (corona)berichtgeving. Met collega-omroepen praten we in 2021 over hoe daarmee om te gaan. Ook op YouTube-kanalen is dit een issue bij coronaberichtgeving, ons kanaal is daar geen uitzondering. Het aantal volgers op Twitter is, inmiddels geheel volgens traditie, zo’n beetje gestagneerd. Van de 211.480 volgers die we daar nu hebben, is een groot deel inactief. Helemaal nieuw is Omroep Brabant op TikTok, een socialemedia-app waarmee korte muziekvideo's gemaakt en gedeeld kunnen worden. Het platform beleefde in 2020 een enorme groei wereldwijd – ook in Nederland. Tijdens carnaval 2020 zijn we gestart met een aantal filmpjes vanuit het Fijnfisjeniecafé, in de maanden daarna hebben studenten van de FHJ in Tilburg zich erover bekommerd. In 2021 gaan we door met TikTok, maar we denken nog na over de precieze invulling.

Volg jij ons al op social media?

Top 3 op Instagram

Views: 212K Totaalbereik: 465.9K Likes: 8.602 Comments: 454

Views: 220K Totaalbereik: 385.1K Likes: 11.155 Comments: 591

Views: 253K Totaalbereik: 397.7K Likes: 7.935 Comments: 1.935

Top 3 op Instagram

Views: 212K Totaalbereik: 465.9K Likes: 8.602 Comments: 454

Views: 253K Totaalbereik: 397.7K Likes: 7.935 Comments: 1.935

Views: 220K Totaalbereik: 385.1K Likes: 11.155 Comments: 591

Top 3 op YouTube

Views: 850.206 Likes: 20.000 Comments: 1.926

Views: 450.159 Likes: 2,8K Comments: 706

Views: 673.684 Likes: 2,7K Comments: 1.159

Top 3 op YouTube

Views: 850.206 Likes: 20.000 Comments: 1.926

Views: 673.684 Likes: 2,7K Comments: 1.159

Views: 450.159 Likes: 2,8K Comments: 706

Top 3 op Facebook

image

Deze video heeft in totaal 4.656.265 mensen bereikt. De video is ruim 2.6 miljoen keer bekeken, kreeg meer dan 4.4 duizend comments en werd ruim 24 duizend keer gedeeld op Facebook.

image

Dit bericht heeft een totaalbereik van 1.764.846 mensen. De post kreeg daarnaast ruim 2,5 duizend comments en werd 2,4 duizend keer gedeeld op Facebook.

image

Dit bericht heeft in totaal 797.882 personen bereikt, kreeg ruim 32 duizend comments en 3,7 duizend likes/duimpjes omhoog.

Top 3 op Facebook

Top 3 op TikTok