Redactieraad Frances Vermeeren Gabrina Kikkert Birgit Verhoeven Cindy de Koning Daisy Schalkens Tessel Linders

Redactieraad

2020 is alles behalve een makkelijk jaar is geweest. We begonnen allemaal zo positief. Met de cijfers ging het goed. Radio zat in de lift, de online-cijfers bleven maar stijgen en we hadden er allemaal weer zin in! Het omgooien van de redactiestructuur halverwege 2019 begon zijn vruchten af te werpen. Regioverslaggevers vonden hun draai, de TV-redactie kreeg handigheid in het opnieuw inrichten van de uitzendingen en iedereen keek al reikhalzend uit naar Carnaval, 3 Uurkes Vurraf en de optochten. Carnaval kwam er, weliswaar met horten en stoten, al was corona toen nog relatief ver weg. Tot die 27e februari. Het briefje van Bruins. Vanaf dat moment is 2020 als een sneltreinvaart aan ons voorbijgetrokken. Wat hebben we ongelooflijk hard gewerkt met zijn allen. Nog nooit werd Omroep Brabant door zoveel mensen geraadpleegd. Extra uitzendingen op televisie, extra uitzendingen op de radio, prachtige verhalen hebben we gemaakt met zijn allen. Iedereen ging tot het gaatje. En allemaal dachten we dat we er in een paar maanden wel van af zouden zijn. We gingen massaal thuiswerken. We zagen collega’s nog nauwelijks en ook werden de werkzaamheden er niet makkelijker op. Onderwerpen werden afgebeld, er werd een ‘interviewstok’ in het leven geroepen en ook voor de mensen die nog wel in het pand in Son moesten zijn gingen strenge regels gelden. Omlopen naar de kantine, niet meer bij elkaar aan tafel zitten, schermen tussen de bureaus. De afdeling Evenementen & Eigenheid zag hun programmering instorten, een groot deel van hun budget voor het jaar verdampen en ook hier is met man en macht gewerkt om met alle beperkingen die er waren, toch voor een mooie programmering te zorgen. Dat het de wereld zou veranderen hadden we toen nog niet echt door. Inmiddels weten we wel beter. De tweespalt in de samenleving is enorm en de invloed van sociale media nog nooit zo groot. Wij worden in ons dagelijks werk met de gevolgen geconfronteerd. Beticht van het verspreiden van nepnieuws, uitgejouwd, soms zelfs bedreigd. Het heeft het werken er niet makkelijker op gemaakt.

“Dat het de wereld zou veranderen hadden we toen nog niet echt door...”

De redactieraad heeft in het afgelopen jaar geprobeerd om de stem van velen te zijn. Niet alleen rond alle coronaperikelen, maar bijvoorbeeld ook rond de boerenprotesten en alles wat daar bij kwam kijken. Om te zorgen dat er oog was voor de mentale gesteldheid van die collega’s die het (extra) moeilijk hadden in deze (bizarre) tijden. Omdat er veel van ze gevraagd is, omdat ze zich in gevaarlijke situaties hebben begeven of omdat ze het gewoonweg even niet meer zagen zitten. Ook in het nieuwe jaar is de Redactieraad er weer voor jullie. En laten we hopen dat het een jaar wordt met minder ellende en verdriet. Een jaar waarin we elkaar weer gewoon kunnen zien op de redactie en samen kunnen sparren over de toekomst van ons mooie bedrijf.