Renzo Veenstra
Hoofdredacteur

Redactie

Het jaar 2020 begon niet op 1 januari, maar eigenlijk op 27 februari. Carnaval was net gevierd en de redactie werd op de avond van de 27e februari geconfronteerd met de eerste Coronabesmetting in Nederland. Vanaf dat moment werd alles anders, en maakte de omroep een ongekende tijd mee. De redactie werd gesplitst over meerdere locaties, om grootschalige uitval te voorkomen. Want vóór alles stond het belang van de nieuwsvoorziening. Dat stond direct als een paal boven water. Het bleek te kloppen: niet eerder was onze rol in de provincie zo belangrijk en werd ons nieuws zo massaal bezocht en bekeken. Record na record sneuvelde, terwijl de redactie talloze nieuwe manieren van werken ontdekte: vanuit huis, met beschermende middelen op straat, en op ruime afstand van elkaar in een nagenoeg verlaten redactieruimte.

Het was het jaar waarin we vooraan in de frontlinie stonden. Waarin iedereen zijn/haar flexibiliteit toonde en klaarstond. Niet eerder maakten we zoveel extra berichten, zoveel video’s. We stonden vooraan bij landelijke persconferenties, en brachten het nieuws voor onze regio als eerste in Nederland. We berichtten over feiten, maar toonden ook de menselijke drama’s die de eerste Corona-golf met zich meebracht. We maakten diverse documentaires. Over Boekel, dat zo hard getroffen werd, over hoe de Brabantse bestuurders de crisis aanpakten. We keken in een documentaire mee achter de muren van het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis. We volgden niet alleen het nieuws, maar stelden ons open voor alle verhalen van Brabanders. Op site en app, maar meer dan ooit ook op onze sociale media, op radio en tv. Heel Brabant zong elke zaterdag om half 2 mee met ‘Brabant’ van Guus Meeuwis, het nummer dat in het radioprogramma Graat & de Laat wekelijks werd gedraaid om mensen een hart onder de riem te steken. We maakten de Brabantse versie van ‘Frontberichten’, waarin verplegers en verzorgers hun eigen vlog opnamen, vanuit het hart van de zorg.

Maar er was nog zoveel meer. Omroep Brabant introduceerde een compleet vernieuwde website en app. Een forse stap in de ontwikkeling van de omroep, waarbij we besloten solo door te ontwikkelen, zonder de remmende kracht van het geheel van regionale omroepen. We maakten enorme sprongen in inventieve oplossingen in de app en site en een vernieuwende manier van nieuws-presentatie.

Daarnaast ontwikkelde de redactie van Omroep Brabant zich ook inhoudelijk. We zochten manieren om de Brabantse nieuwsconsument centraal te stellen en in de aanpak andere wegen in te slaan. Zo is eind 2020 een begin gemaakt met de introductie van een gebruikersbehoeftenmodel, dat eerder al door de online redacties van de BBC is omarmd. Doel van dat model is om niet alleen in te spelen op de behoefte van de consument om op de hoogte te zijn van het laatste nieuws, maar ook om in andere behoeften te voorzien. Denk daarbij aan de wens om nieuws beter in perspectief te kunnen plaatsen of om er iets van te kunnen leren. De eerste resultaten laten zien dat het inspelen op dit soort wensen tot een grotere betrokkenheid leidt.

Daarnaast was de omroep ook op andere online-vlakken aan het ontwikkelen. We presenteerden de virtual reality-ervaring ‘Boer met Kiespijn’, een groots project waarin de dilemma’s van de boeren in onze provincie in een 3D-beeld en geluid-ervaring werd uitgelegd. Twee social mediakanalen kregen in 2020 extra aandacht: YouTube en TikTok. Voor YouTube werd in het eerste kwartaal een nieuwe strategie bedacht. Een koers die op veel fronten zijn vruchten heeft afgeworpen, resulterend in een enorme sprong in het bereik van de omroep op YouTube. Het veelbesproken videoplatform TikTok is in 2020 ook omarmd. Eerst in de vorm van een pilot met drie jonge makers van buiten de omroep, later meer geïntegreerd in de eigen organisatie. De eerste resultaten waren boven verwachting. De meeste video’s hadden over belangstelling niet te klagen en het kanaal zelf had eind 2020 vanuit het niets 13.000 abonnees.

“We zochten manieren om de Brabantse nieuwsconsument centraal te stellen...”

We startten op tv een groot aantal series, waaronder Kracht van Brabant, Wat kan je wel, Lekker van Streek en Suikerhoek. Zomaar een greep uit programma’s die in deze disruptieve tijd ons publiek om verschillende redenen beroerden. We hadden talloze live-uitzendingen, zoals het afscheid van Commissaris Wim van de Donk, dodenherdenking Waalre, 4 en 5 mei herdenkingen, de Kerst-missen die zonder bezoek moesten plaatshebben, het jubileum van Guus Meeuwis in de Efteling, met een adembenemende fonteinenshow. Het is maar een heel kleine greep uit een jaar waarin alles anders ging dan we hadden bedacht.

Radio wist de ingezette koers te verzilveren, waarbij een steeds hechter luisterpubliek ons steeds vaker en langer wist te vinden, resulterend in een gestaag groeiend marktaandeel. De radio-evenementen als Brabantse Top 100, Top 900 en de 80’s week, droegen daar ook aan bij. TV wist, mede dankzij de vele actuele uitzendingen, boven de gestelde bereiksdoelen uit te komen. En online werden duizelingwekkende bezoekersaantallen genoteerd.

En in al die hectiek en drukte, werkten we ook steeds meer samen met lokale omroepen, boden hen ondersteuning in het werk, door ervaren omroep-krachten daar mee te laten helpen. En waren we voor veel collega regionale omroepen een baken: we konden door onze vroege ervaringen met de Corona-crisis hen helpen bij het maken van de juiste keuzes.

Omroep Brabant maakte in 2020 duidelijk dat we er zijn voor Brabant en de Brabanders. Dat wij, naast de brenger van het nieuws, ook de verbinder zijn. Het kostte de redacties soms het uiterste, er werd dagelijks op de tenen gelopen. Voor veel collega’s was 2020 misschien wel het meest bewogen jaar uit hun carrière. Het vroeg veel van onze energie en wendbaarheid. Maar het bood ook ongelooflijk veel nieuwe perspectieven. Alles gebeurde met een warm en bezorgd Brabants hart. We lieten in die periode zien dat wij weten wat “het gevoel van hier” is.