Frank Janssen Voorzitter Raad van Toezicht

Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht heeft in het crisisjaar 2020 van dichtbij kunnen vaststellen wat de impact van het werk van een publieke regionale omroep als Omroep Brabant is. De provincie Noord-Brabant werd als eerste geconfronteerd met de verschrikkelijke gevolgen van de coronapandemie. De uitbraak van het virus is tot op de dag van vandaag een ongekende uitdaging voor iedereen. Als toezichthouder hebben wij kunnen constateren dat Omroep Brabant alles in het werk heeft gesteld om onder moeilijke omstandigheden goed te kunnen blijven functioneren. We zijn, en worden nog steeds, regelmatig geïnformeerd over de effecten voor de omroep. Tijdens een extra vergadering heeft de bestuurder ons midden in de crisis een goed beeld geschetst van alle maatregelen die werden genomen. Deze betroffen niet alleen het laten functioneren van de journalistieke organisatie, de teruglopende reclame-inkomsten maar zeker ook de zorg voor de veiligheid en het welzijn van de medewerkers.

Bereik en vernieuwing

De honger naar regionaal nieuws over de coronapandemie was en is dermate groot dat de bereikcijfers van Omroep Brabant ongekend hoog zijn. Het is een bewuste keuze van de omroep om hiermee niet te koop te lopen. Dat voelt als niet gepast. Toch is het in een tijd waarin de publieke omroep in Nederland regelmatig onder een vergrootglas ligt goed om te zien dat Omroep Brabant zeer relevant blijft.

Omroep Brabant is er ondanks de crisis in geslaagd om het vernieuwde online-platform van de omroep volgens schema op te leveren. De website en app zijn de belangrijkste outlets voor de omroep en waren toe aan vernieuwing. Er is een bewuste keuze gemaakt om dit project geen vertraging te laten oplopen. De doelgroep moet immers gebruik kunnen maken van een platform dat voldoet aan de eisen van deze tijd. Het is goed dat de gebruikers van het platform ook worden betrokken bij de verdere doorontwikkeling.

Risicobereidheid en HR

Het management van Omroep Brabant heeft de risicobereidheid van de organisatie weer een stap verder gebracht. Het aantal risico’s waarmee de omroep mogelijk te maken krijgt is beargumenteerd teruggebracht waarna de Raad van Toezicht de risicobereidheid voor 2021 heeft goedgekeurd. Ook op het gebied van informatiebeveiliging zijn verdere stappen gezet in lijn met de routekaart die hiervoor is opgesteld. De medewerkers van Omroep Brabant zijn inmiddels allemaal via digitale sessies op de hoogte gebracht van hun eigen belangrijke rol in dit dossier.

De Raad van Toezicht heeft bij het nieuwe HR-beleid van de omroep zowel de toezichthoudende als de adviserende rol vervuld op dit strategische thema. De relatie met de cultuurverandering waar Omroep Brabant aan werkt is daarbij van belang. De Raad vindt het van groot belang dat de omroep alles in het werk stelt om een organisatie te worden die een grotere diversiteit kent dan nu het geval is. In deze tijd is het van belang dat een publieke nieuwsorganisatie meer dan ooit een afspiegeling is van de breedte die ook de Brabantse bevolking kent. Het management onderkent dit en gaat hiermee verder aan de slag.

Stakeholders

In het afgelopen jaar heeft de Raad van Toezicht gesproken met diverse stakeholders. Behalve het reguliere overleg met de ondernemingsraad hebben enkele leden van de Raad een sessie bezocht met collega toezichthouders en bestuurders van de koepelorganisatie RPO. Vanwege de coronacrisis is het helaas niet gelukt om een bijeenkomst met de leden van de Regionale Mediaraad te houden. Wel is er regelmatig contact geweest met de voorzitter van de Mediaraad en afgesproken is dat in 2021 alsnog een bijeenkomst wordt georganiseerd.

Functioneren bestuur en toezicht

Met de bestuurder zijn persoonlijke doelstellingen geformuleerd en geëvalueerd. Ook heeft de Raad haar eigen functioneren geëvalueerd. Hierbij dient de met elkaar vastgestelde toezichtvisie als uitgangspunt. Waar vorig jaar is gekozen voor een zelfevaluatie is dit keer een bewuste keuze gemaakt om dit te realiseren met externe begeleiding. Belangrijkste uitkomsten zijn dat zowel de Raad als de bestuurder constateren dat de samenwerking en de toezichthoudende rol adequaat wordt ingevuld. De ambitie is om hier verder invulling aan te geven en te groeien in de adviesrol en die van sparringpartner. Dit biedt de kans om, in goed overleg met de bestuurder, relevante thema’s verder te verdiepen en inhoudelijke dilemma’s eerder te delen. De herkenbaarheid van de diverse verantwoordelijkheden is daarbij van belang. Verder is bij de evaluatie de behoefte vastgesteld om te gaan werken met meerjarenafspraken. De Raad kent een auditcommissie. Deze bestaat uit dhr. mr. drs. G.H.C. de Méris RA. De commissie maakt met de externe accountant afspraken over het opleveren van de managementletter en het financieel jaarverslag. Op basis van de door de accountant uitgebrachte managementletter en het accountantsverslag wordt uitvoerig ingegaan op het risicomanagement en het controlesysteem. De Raad van Toezicht heeft geconstateerd dat dit systeem effectief is. Het onderwerp toetsingskader wet- en regelgeving wordt in het komend jaar verder uitgewerkt. De beloningen van zowel de Raad van Toezicht als de directie voldoen geheel aan de Wet Normering Topinkomens (WNT). Het doel van de WNT is het tegengaan van bovenmatige bezoldigingen bij instellingen in de (semi) publieke sector. De Raad van Toezicht heeft per 1 mei 2020 afscheid genomen van mevr. mr. N. van Zon vanwege het einde van haar termijn. Zij is per die datum opgevolgd door mevr. mr. N. Boomsma. De Raad heeft tijdens het verslagjaar vijf keer regulier vergaderd. Daarbij waren alle leden aanwezig. Belangrijke thema’s waren de coronacrisis, het vaststellen van de risicobereidheid, strategisch personeelsbeleid en de huisvesting (inclusief duurzaamheid), de veiligheid/agressie naar journalisten, de ontwikkelingen rond de prestatieafspraken met de minister alsmede de verdere uitwerking van zijn visiebrief. Naast de reguliere vergaderingen heeft de Raad een extra vergadering gehouden met als enige onderwerp de coronacrisis. In juni heeft het management op verzoek van de Raad een kennissessie rond de thema’s wet- en regelgeving, digitalisering en datajournalistiek georganiseerd. Tenslotte heeft de Raad in december een extra bijeenkomst gehouden vanwege de zelfevaluatie.

Tenslotte

Graag wil ik namens de Raad de medewerkers en het management van Omroep Brabant complimenteren en bedanken voor hun geweldige inzet in een bijzonder lastig jaar. Ik spreek de hoop uit dat 2021 wat meer “normaal” wordt en de maatschappelijke impact door de professionele en creatieve invulling van ‘Het gevoel van hier’ onverminderd groot blijft. De raad wil hier graag, naast de bestuurder, een passende rol in spelen. Naast de mogelijke effecten voor de (regionale) publieke omroep van de Tweede Kamerverkiezingen willen we de thema’s diversiteit, duurzaamheid en digitalisering centraal stellen.