Albert Smeitink
Manager Marketing & Sales

Sales

Het behoeft weinig toelichting dat als gevolg van corona het voor sales een moeizaam jaar was. Het MKB stond onder druk, relaties beëindigden helemaal of stopten tijdelijk hun campagnes. De continue onzekerheid voor ondernemers over Covid maatregelen vroeg veel van ons om daar alert, vooral empathisch en creatief op in te spelen. Accountmanagers moesten alle zeilen bijzetten om relaties te ondersteunen ze door deze moeilijke periode heen te loodsen. De aandacht en aanpak werd gewaardeerd door onze relaties waardoor het partnership nog meer betekenis kreeg. De gevolgen voor de binnendienst waren er natuurlijk ook vanwege continue aanpassingen van reeds geboekte orders en uitzendschema’s. Thuiswerken werd de norm voor binnen- en buitendienst en fysiek klantbezoek was zeker in de eerste coronafase moeilijk. De totale lockdown aan het eind van het jaar zorgde voor alle ondernemers, en voor ons ook, tot nog meer onzekerheid. Desondanks bleven we met ons team fier overeind om er te zijn voor onze relaties en zijn we, ondanks dat we de begroting niet gerealiseerd hebben, trots op de behaalde omzetresultaten!

Marketing

De transitie voor de afdeling marketing naar proactief adviserend heeft in 2020 verder gestalte gekregen. Uiteraard was de invloed van corona onmiskenbaar aanwezig. Het thuiswerken, videovergaderingen, het ontbreken van de fysieke contacten en spontane ontmoetingen maar bovenal de onzekerheid van de programmering, evenementen en planningen hadden allen hun weerslag. Desalniettemin zijn er belangrijke stappen gezet in de sturende functie van de afdeling marketing binnen Omroep Brabant. De afdeling Radio gaven wij in 2020 structurele ondersteuning door de presentatie van cijfers, de analyses, inzichten en advies voor vervolgstappen en bijsturing. Ook hebben we door uitgebreid onderzoek inzicht geboden in de gebruikers, het waarom van de keuzes die zij maken en de perceptie die ze hebben van de (vernieuwde) radioprogrammering van Omroep Brabant. Om verder te ondersteunen in het bereiken van de doelstellingen zijn er diverse campagnemomenten uitgevoerd die een structureel vervolg krijgen. Ook voor TV is in 2020 een rapportage/dashboard ontwikkeld met de belangrijkste metrics. Maandelijks hebben we een afdelingsgesprek met een presentatie van deze cijfers, de analyses en inzichten hierbij en een advies voor de vervolgstappen. Daarbij is door onderzoek verder inzicht gegeven in de elementen op programmaniveau die de doelgroep aanspreken of die juist beter kunnen. In de najaarscampagne hebben we ingespeeld op het kijkgemak (de manier van kijken op verschillende devices) en het kijkgedrag (kijken kan overal) aan de hand van bestaande en nieuwe programma’s. De grootste uitdaging voor marketing lag op het terrein van online. De lancering van de nieuwe website en app is door ons in verschillende fases sterk ondersteund, zowel in klantcontact als ontwikkeling als campagnematig. De campagneresultaten waren zeer positief, maar de gebruikerservaringen waren zeer wisselend. De (door)ontwikkeling van de website en app met functionaliteiten en technische processen blijven daardoor belangrijke aandachtspunten.

Eind 2020 zijn de eerste stappen gezet in de bijdrage naar de positieve merkbeleving van Omroep Brabant met het project ‘Van kernwaarden naar merkwaarden’.

Er zijn belangrijke stappen gezet in de sturende functie van de afdeling marketing...