Maarten Kortlever
Voorzitter Ondernemingsraad

Ondernemingsraad

Na de woeste golven en spannende tijden van 2017 kwam Omroep Brabant in 2018 in een wat rustiger vaarwater. Oké, echt rustig wordt het nooit maar toch... De fusie met de Limburgse collega's van L1 ging op het laatste moment niet door en dus kon de focus volledig op het eigen bedrijf worden gericht. Na jaren van fusieperikelen (eerst RPO, daarna L1) was er bij veel collega's behoefte aan rust.

“De fusie met L1 ging op het laatste moment niet door.”

Achteraf bekeken, is Omroep Brabant er niet heel verkeerd uitgekomen. We hebben onze zaken op orde en de afgeketste fusie heeft ons geen kleerscheuren bezorgd. Met een nieuwe hoofdredacteur aan het roer kon vooral de redactie gaan bouwen aan een toekomstbestendige omroep. Dat proces ging gepaard met een herinrichting van de redactionele leiding. De OR heeft zich in dat proces constructief opgesteld maar wel waar nodig even een pas op de plaats gemaakt. Hoe graag we ook met z'n allen vooruit wilden, het moest wel zorgvuldig gebeuren. Voor sommige leidinggevenden had het namelijk een behoorlijke impact. Aan het einde van 2018 stond er nieuwe structuur en kon er gestart worden met de rest van de redactie.

Aan de facilitaire kant van Omroep Brabant is er ook een herstructurering gestart. Ook hier is de OR om advies gevraagd en daar is positief op geadviseerd. Zo maken beide kanten van het bedrijf zich op voor 2019.

Qua samenstelling van de OR is er in 2018 niks veranderd. Bij het schrijven van dit jaarverslag begin 2019 ben ik zojuist gestopt als voorzitter. Na ruim vijf jaar is het tijd voor een nieuwe uitdaging binnen Omroep Brabant. Even de koers verzetten en nieuwe wateren verkennen als teamleider van de radio-afdeling. De overgebleven leden hebben uit hun midden Peter Pim Windhorst gekozen als nieuwe voorzitter. Zij kunnen vol aan de slag want er staat alweer genoeg op de agenda. Het wordt vast en zeker een interessant 2019.